Microsoft Forms is een onderdeel van Office 365, waarmee u op een snelle manier formulieren kan maken en delen. Met Microsoft Forms kunt u bijvoorbeeld een contactformulier op uw website plaatsen. De ingevulde gegevens kunt u vervolgens met Microsoft Flow automatisch opslaan in Dynamics 365 CRM software.
Start Microsoft Forms en klik op “Nieuw formulier”. Geef het formulier een naam en voeg de velden toe. In mijn voorbeeld heb ik de velden voornaam, achternaam, tussenvoegsel, bedrijfsnaam, e-mailadres en telefoonnummer als tekstvelden toegevoegd.
Klik vervolgens op “delen”, selecteer “iedereen met de koppeling kan antwoorden” en de optie invoegen. Kopieer de code en plak deze in uw webpagina.
Start Microsoft Flow en klik op “nieuw” en dan op “Leeg item maken”.
Zoek op Microsoft Forms en selecteer de trigger “Wanneer er een nieuwe reactie wordt verzonden”.
Selecteer uw contactformulier en voeg een volgende actie toe met een klik op het + teken.
Zoek en selecteer de actie “Reactiedetails ophalen”, kies uw contactformulier en de lijst met reactiemeldingen.
Voeg opnieuw een actie toe, zoek op “Dynamics”en selecteer de actie “Een nieuw record maken”. Selecteer uw organisatie en de entiteit “Potentiële klanten” (leads) en selecteer de velden uit uw contactformulier. Sla dan uw stroom op en klik op “testen”.
De volledige Flow.
Het ingevulde contactformulier.
Met de gegevens is een potentiële klant aangemaakt.