De toepassing Dynamics 365 voor Marketing is beschikbaar sinds april 2018. Deze app is volledig geïntegreerd met Dynamics 365 CRM software voor verkoop.
De belangrijkste kenmerken en functionaliteiten
- E-mailingen maken met aanpasbare sjablonen.
- Interactieve klantenreizen ontwerpen, waarmee u e-mailingen kan versturen en de vervolgacties kan automatiseren.
- Evenementen organiseren en beheren.
- Met leadscoreregels op basis van reacties op e-mailingen en websitebezoeken de beste potentiële klanten identificeren en doorsturen naar de verkoop.
- Klantenfeedback verzamelen met onlineonderzoeken.
- Potentiële klanten importeren vanuit LinkedIn.
- Dynamics 365-portal waarmee u evenementen, marketingpagina’s en online-onderzoeken kan publiceren.
Met een klantenreis in Dynamics 365 voor Marketing kunt u definiëren wie een bericht krijgt en wanneer. Als de klant vervolgens bijvoorbeeld de website bezoekt, dan kan met een trigger een vervolgactie geactiveerd of ingepland worden. Op deze manier kan er op een gepersonaliseerde manier automatisch gecommuniceerd worden.
In onderstaand voorbeeld maak ik in Dynamics 365 voor Marketing een aanmeldpagina aan voor de nieuwsbrief en verstuur ik met een klantenreis een wekelijkse nieuwsbrief.
De stappen:
- Een marketinglijst maken.
- De marketinglijst op een marketingformulier plaatsen.
- Het formulier toevoegen aan een marketingpagina.
- Een abonneecentrum toevoegen.
- Een gepersonaliseerde e-mail maken.
- De e-mailing versturen met een klantenreis
Als eerste maakt u een marketinglijst aan van het type abonnement. Deze marketinglijst kan als een veld op een marketingformulier geplaatst worden, zodat contactpersonen zichzelf kunnen aan- en afmelden.
Vervolgens maakt u een marketingformulier aan. De marketinglijst plaatst u als een veld op het formulier, zodat contactpersonen zich kunnen aanmelden. De ingevoerde gegevens van de contactpersoon worden automatisch toegevoegd aan uw klantendatabase.
Het formulier plaatst u op een marketingpagina. Een marketingpagina is een webpagina die wordt gehost door Microsoft. Een marketingpagina kunt u op uw eigen website publiceren zonder een iFrame.
Vervolgens maakt u een marketingformulier aan van het type abonneecentrum en sleept u de abonnement-marketinglijst op het formulier.
Met het marketingformulier maakt u een marketing-webpagina aan van het type abonneecentrum. Met deze pagina kunnen bestaande contactpersonen hun communicatievoorkeuren en contactgegevens bijwerken. Een abonneecentrum bevat altijd een niet e-mailen aanvinkveld, waarmee een contactpersoon zich kan afmelden voor alle bulk-emails. Een contactpersoon heeft alleen toegang tot deze pagina via een link in een e-mail. Het abonneecentrum kunt u toevoegen aan een klantenreis, zodat de link naar het formulier wordt toegevoegd aan alle verzonden e-mails.
Vervolgens maakt u een gepersonaliseerde marketing e-mail.
Als laatste stap maakt u de klantenreis aan. Nadat u met slepen en neerzetten de marketinglijst, de personaliseerde marketing-email en het abonneecentrum toegevoegd heeft klikt u op “Live gaan” en worden de berichten verzonden.