Microsoft Flow is een service, waarmee u met eenvoudige regels en zonder tussenkomst van een programmeur, integraties kan maken tussen uw toepassingen. Er zijn honderden connectoren beschikbaar, waarmee verbindingen gemaakt kunnen worden tussen zowel Microsoft- als services van derden. Een flow kan gepland worden gestart of bijvoorbeeld nadat een record is gemaakt of bijgewerkt, waarna vervolgens een actie wordt uitgevoerd in dezelfde of een andere app.
Hier kunt u lezen bij welke Office 365 en Dynamics 365 CRM licenties Microsoft Flow meegeleverd wordt.
Als voorbeeld heb ik een flow gemaakt, waarmee contactgegevens worden overgezet van Microsoft Dynamics 365 CRM naar MailChimp. De flow wordt gestart, nadat in CRM een contactpersoon is aangemaakt of gewijzigd en het veld “nieuwsbrief” is aangevinkt.
U kan Microsoft Flow starten vanuit het Office 365 menu of in Dynamics 365 CRM.
Klik op “Nieuw” en selecteer “Leeg item maken”.
Zoek de Dynamics 365 connector en selecteer de trigger “Wanneer een record wordt aangemaakt of bijgewerkt”.
Selecteer uw Dynamics 365 CRM organisatie en de entiteit contactpersonen. Klik vervolgens op “Nieuwe stap”.
Selecteer de actie “Voorwaarde”.
Met deze voorwaarde wordt gecontroleerd of het veld “Nieuwsbrief” is aangevinkt.
Selecteer in de vertakking “Indien ja” de MailChimp connector en meld u aan. Selecteer vervolgens de actie “Lid aan lijst toevoegen”.
Selecteer de lijst en status. Klik in de overige velden op “Dynamische inhoud toevoegen” en selecteer de overeenkomstige velden in Dynamics 365 CRM.
De volledige Flow
Het resultaat
In Dynamics 365 CRM is het veld “Nieuwsbrief” aangevinkt.
De gegevens zijn overgezet naar een lijst in MailChimp.
Zie ook “Met Microsoft Flow de gegevens van een contactformulier opslaan in Dynamics 365 CRM”.