Microsoft brengt tweejaarlijks een update uit voor Dynamics 365 CRM. De nieuwe functies van release wave 2 van 2019 komen beschikbaar in de periode van 1 oktober tot en met maart 2020.
In dit blog heb ik een overzicht gemaakt van de nieuwe en geplande functies van release wave 2 van 2019 voor Dynamics 365 for Sales.
Visitekaartje scannen
Dit is een functie waar klanten zeer vaak om vroegen.
Met de snelle invoer-formulieren van potentiële klanten en contactpersonen kunt u met uw smartphone visitekaartjes scannen. De scanner analyseert de kaart op relevante informatie en werkt automatisch de overeenkomende velden in het systeem bij.
U kan instellen of gescande kaartjes bewaard moeten worden. Het kaartje is dan zichtbaar op het formulier van de contactpersoon of potentiële klant voor toekomstig gebruik.
Vereenvoudigd leadbeheer
In Dynamics 365 CRM wordt het leadbeheer uitgevoerd met het recordtype potentiële klanten.
- U kan nu zelf bepalen welke records aangemaakt moeten worden na de kwalificatie van een lead. Deze functionaliteit is terug van weggeweest. Vanaf CRM 2013 werd altijd een verkoopkans aangemaakt en dat maakte het recordtype potentiële klanten alleen geschikt voor verkoopprocessen. Met deze update zijn potentiële klanten ook te gebruiken voor andersoortige processen die geen betrekking hebben op verkoop.
- Als u een bestaande contactpersoon en/of account selecteert bij het aanmaken van een potentiële klant, dan worden velden zoals voornaam, achternaam, telefoonnummer enz. automatisch ingevuld.
- Notities en bijlagen die u heeft toegevoegd aan de potentiële klant, worden na kwalificatie zichtbaar op de tijdlijn van de verkoopkans.
Het tabblad documenten
Het tabblad documenten voor de SharePoint-map is op de formulieren geplaatst van contactpersonen, verkoopkansen, potentiële klanten en accounts. In plaats van gerelateerd / documenten klikt u nu op documenten.
Softphonekiezer
De softphonekiezer kan geïntegreerd worden met uw telefonieprovider, zodat u rechtstreeks vanuit uw browser nummers kan kiezen.
Het dialoogvenster “Afsluiten verkoopkans” kan aangepast worden
Ten behoeve van rapportages kunt u met dit formulier vastleggen waarom een verkoopkans verloren of binnengehaald is. Het formulier is aanpasbaar gemaakt, zodat u meer informatie kan vastleggen over de gesloten verkoopkans. Als voorbeeld heb ik het veld winstmarge toegevoegd. Met bedrijfsregels kunt u bepalen welke velden zichtbaar moeten zijn op de formulieren van “Afsluiten als binnengehaald” of “Afsluiten als gemist”.
De tijdlijn verbeteringen
De tijdlijn is het overzicht met activiteiten, berichten en notities.
- E-mails kunnen nu als gesprek op de tijdlijn weergegeven worden, zoals in Outlook.
- U kan e-mails als preview incl. afbeeldingen gemakkelijk inline bekijken.
- Activiteiten worden compacter weergegeven, zodat meer records op één scherm zichtbaar gemaakt kunnen worden.
- Activiteiten kunt u eenvoudig uitvouwen en samenvouwen.
- Het filteren is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker gemaakt.
De formulier koptekst is beter leesbaar
De gegevens in een koptekst van een formulier zijn beter zichtbaar gemaakt. Er kunnen vier alleen-lezen velden geplaatst worden, die u met een klik bewerkbaar kan maken. De velden worden vet weergegeven.
Prijslijsten zijn optioneel gemaakt
U kunt producten toevoegen aan verkoopkansen, prijsopgaven, orders en facturen zonder een prijslijst.
Verbeterde afhandeling van foutmeldingen
Als een record niet opgeslagen kan worden, omdat een veld een fout bevat, verschijnt boven de opslaan knop de foutmelding. Met een klik op de foutmelding wordt de focus ingesteld op het betreffende veld. Voor de invoer van gegevens zijn daardoor minder klikken nodig.